Miehittämätön vallankumous

Viime viikolla jenkkilässä kohkattiin kovasti lennokeista. Ei, ei niistä paperisista, vaan vähän järeämmistä miehittämättömistä ilma-aluksista, joiden käyttöä ohjailevista säännöistä julkaistiin päivitetty versio.

Miksi ihmeessä tämän pitäisi kiinnostaa ketään missään, paitsi jos sattuu vaikka itse omistamaan kauko-ohjattavan lentohärvelin? Siksi, että nämä miehittämättömät lentäväiset ovat paitsi ilmailun tulevaisuus, ne saattavat myös räjäyttää jakelubisneksen ja siinä sivussa muuttaa isoin ottein paria muutakin toimialaa.

Ajatelkaapas vaikka tätä: verkkokauppa yleistyy valtavalla sykkeellä. Sen voimalla on jo tehostettu tolkuttomasti hyödykkeiden löydettävyyttä, saatavuutta, ostamista ja markkinointia. Mikä kaupankäyntiketjun osa pysyy silti edelleen raskastekoisena ja hankalana ja oikein erityisesti pitkien välimatkojen Suomessa varsin merkittävänä kustannustekijänä? Jakelu.

Kuvittele itsesi vielä pieni matka tulevaisuuteen. Eräänä tulevana aamuna keittelet kahvia ja huomaat maidon loppuneen. Näpyttelet puhelimeesi (tai no, kuiskaat älykellollesi / viestit ajatusten välityksellä aivoihisi upotettuun lähettimeen – kuinka nyt tykkäät kuvitella), että tilanne on akuutti, tarvitset täydennystä. Hetken kuluttua kuulet tuttua surinaa pihalta ja kun avaat oven, pieni lennokki maitotölkki repussaan laskeutuu portaallesi. Maksat korttia heilauttamalla (tai okei, heilauttamalla kättäsi, jonka ihon alle on asennettu maksutekniikka). Aamu pelastettu!

Joko olemme samalla kartalla? Käyttötarkoituksia ilman kuskia lentäville koneille on maallikonkin helppo keksiä tukuittain lisää, eikä niitä tarvitse kaivella vain mielikuvituksesta, sillä lennokkeja käytetään jo nyt moneen hyödylliseen. Ilmakuvauksessa lennokit ovat esimerkiksi isoille mediataloille jo ihan tuttuja ilmestyksiä. Suomessa on kokeiltu sähkölinjojen myrskyvaurioiden kartoitusta lennokeilla. Ensimmäiset jaetut hyödykkeet olivat tietysti olutpulloja. Itsestään selvästi puolustusvoimat tutkivat ja kokeilevat koneiden käyttöä muun muassa tiedustelutarkoituksiin, mutta myös taistelukäytössä niitä on jo hyödynnetty. Kaupallisesti lennokit voisivat sopia kaikkeen rutiininomaiseen tai vaihtoehtoisesti vaikeapääsyiseen jakeluun ja kuljetukseen.

Koska tekninen kehitys on lennokasta, lennokkibisneksen nousukiidon luulisi olevan kiihtyvää. Fiksuimmat ovat kuitenkin hoksanneet tukuittain potentiaalisia ongelmia. Kaupallisessa lentelyssä etenkin yksityisyydensuojan turvaaminen ja yleinen liikenneturvallisuus ovat murheista keskeisimpiä.

Ja siitäpä päästiinkin takaisin viime viikon lennokkikohinaan valtameren takana. FAA:n (Federal Aviation Admininstration) uusissa säännöstoissä linjataan muun muassa, että miehittämättömän lennokin pitää olla koko ajan lennättäjänsä näköpiirissä. Siis ihan katseella havaittavissa, kamerat tai edes kiikarit eivät ole sallittuja.

Ja niin… jo tällä yhdellä pykälällä kahvimaitovajeen pikatäydennysmahdollisuus ajautui muutaman vuoden pidemmälle tulevaisuuteen. Hyvästi nopeat harppaukset.

Vaan ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Odotusten(i) vastaisesti ensimmäiset kampitukset eivät tulleet suomalaisilta viranomaisilta, vaan täällä on toistaiseksi suhtauduttu lennokki-innovaatioihin kannustavasti. Tästäkö Suomelle uusi kasvubisnes?

p.s. Posti / Itella, vaara ei uhkaa vain ilmasta. Jo ennen lennokkien aikakautta Uber-taksikuskit alkavat jakaa ruokalähetyksiä Euroopassa. Siitä on vain keskisuuri askel siihen, että jokainen ajoneuvo naapurin Kallen mopoa myöten on osa jakeluverkostoa.

 

Inka Partanen