SK: Koulun pitää muuttua

Pääkirjoitus Satakunnan Kansassa 19.10.2015

Peruskoulu opettaa lapsille suomen lisäksi vähintään ruotsia ja englantia. Ensi vuoden syksystä lähtien astutaan pitkä askel kohti nykyaikaa, sillä jokainen ikäluokka ryhtyy opiskelemaan myös tietokoneiden kieliä ja kielioppia eli ohjelmointia.

Entinen raumalainen kansanedustaja, tekniikan tohtori Sauli Ahvenjärvi (kd.) älähti äskettäin blogissaan siitä, että uudistus on ”suuri höynäytys”, jolle hän ei ole nähnyt yhtään hyvää perustelua. Ahvenjärven mukaan ohjelmointi on vaativaa työtä, eikä koulun tarjoamasta pintaraapaisusta voi olla kenellekään työelämässä hyötyä.

Ei varmasti ole tarkoitus, että lapset saisivat koulusta valmiu-det toimia biologeina, englannin tulkkeina tai ammattiurheilijoina, vaikka näillä aihepiireillä on tärkeä sija opetussuunnitelmassa.Täysin vastaavasti ohjelmoinnin opetuksen tavoitteena ei voi olla se, että jokainen lapsi oppisi koodaamaan ammatikseen.

Tulevaisuudessa jokainen ei tarvitse ohjelmointia työssään, mutta jokainen tarvitsee työssään – ja arjessaan! – tietotekniikkaa. Tietotekniikan kanssa toimiminen taas helpottuu, jos ymmärtää edes perusteet siitä, kuinka esimerkiksi tietokone ja matkapuhelin käsittelevät tietoa.

Ahvenjärvi on oikeassa siinä, että peruskoulu ei voi tehdä kaikista taitavia koodaajia. Silti peruskoulu voi ja sen pitääkin edistää loogista ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä, joista molemmista ohjelmoinnissa on kysymys.

Ohjelmointia voi helposti verrata mihin tahansa kielenopetukseen: lapsen on aikuista helpompi omaksua uutta ja alkeetkin avaavat pääsyn uuteen ympäristöön.Peruskoulun opetussuunnitelma on tärkeä tiivistelmä siitä, mitä pidämme yleissivistävänä tietona. Tähän mennessä tieto- ja viestintätekniikan osuus tuosta kokonaisuudesta on ollut kohtuuttoman kapea.

Opetussuunnitelman muutos on välttämätön myös siksi, että tietotekniikan opetuksen laajentaminen perusopetuksessa voi houkutella nykyistä enemmän tyttöjä tietotekniikan harrastajiksi ja ammattiopintoihin.Tällä hetkellä peruskoulussa valinnaisaineena tietotekniikkaa opiskelevista neljännes on tyttöjä, ja it-alalla Suomessa työskentelevistä enää vain viidennes on naisia. Osa potentiaalisista huippuosaajista ei nyt ehkä lainkaan löydä alaansa.

Inka Partanen